8 februari 2023

E.E.E. Users

Webdesign E.E.E. Users

5 stappen voor het uitvoeren van conversie optimalisatie voor je website

workstation pc

Het hebben van een goed presterende website is goed voor je bedrijf. Om dat te bereiken, moet je de prestaties van je website verbeteren. Om de prestaties van je website te verbeteren, moet je conversie optimalisatie of conversieratio-optimalisatie (CRO) uitvoeren op je website/bestemmingspagina. Met CRO kun je de bedrijfsresultaten verbeteren door verschillende elementen te optimaliseren die van invloed zijn op de gebruikerservaring op je website/bestemmingspagina. CRO vereist een diepgaand begrip van de kerncomponenten die van invloed zijn op het gedrag van klanten. Hieronder volgen de 5 stappen bij het uitvoeren van CRO voor je website.

Verzamel de gegevens die nodig zijn voor conversie optimalisatie

De eerste stap bij het uitvoeren van een CRO is het verzamelen van gegevens. Dit is een cruciale stap die goed moet worden uitgevoerd, dus het moet niet lichtvaardig worden opgevat. Dit is ook de stap die elke CRO specialist als Daar-om.nl moet zetten, hoeveel ervaring ze ook hebben. De gegevens moeten een duidelijk beeld geven van hoe klanten momenteel met je website omgaan, en ze moeten uit meerdere bronnen worden verzameld. Deze gegevens moeten je informatie geven over zaken als hoeveel bezoekers je in een bepaalde tijd hebt, wat ze doen als ze je website bezoeken, enzovoort. Gelukkig zijn er verschillende tools beschikbaar die je kunt gebruiken om het proces van het verzamelen van gegevens te vergemakkelijken, zoals Google Analytics. Je kunt die tools gebruiken om deze stap uit te voeren.

Analyseer de gegevens

Nadat je de gegevens hebt verzameld, moet je deze analyseren. Hierdoor krijg je een goed idee van wat er wel en niet werkt op je website. Je krijgt een beter begrip van je bezoekers en hun behoeften, zodat je je site dienovereenkomstig kunt verbeteren.

Bepaal een strategie op basis van de data

Nadat je de gegevens hebt doorgenomen en geanalyseerd, stel je doelen voor verbeteringen op basis van die analyse. Je kunt deze doelen gebruiken om strategieën te maken om het verkeer en de conversieratio’s op je site in de loop van de tijd te verbeteren. Uit de data-analyse blijkt bijvoorbeeld dat de bezoekers van je website meer geïnteresseerd zijn in een bepaald product. Het is dus beter om het product meer prioriteit te geven dan andere producten door inhoud te schrijven die verband houdt met het product, door de productmarkering op de startpagina te plaatsen, enzovoort.

Testen, testen en testen

Nadat je op basis van de data-analyse de juiste strategie hebt bepaald, is het tijd om deze te gaan testen. De test zelf hangt af van de marketingaanpak die je gebruikt. Wanneer je SEA- of zoekmachine-advertenties gebruikt, kun je snel resultaat krijgen. Welke marketingaanpak je ook gebruikt, het gaat erom dat je de CRO-strategie die je hebt uitgezet op de proef stelt. Het is zeldzaam om te slagen in je eerste test. Het kan dus zijn dat je deze stappen 1-4 keer op keer moet uitvoeren totdat je het verwachte resultaat krijgt.

Sorteer de testresultaten en gebruik de beste

Als je eenmaal verschillende tests hebt gedaan op de strategieën die je hebt ingesteld, moet je de testresultaten sorteren en de beste gebruiken. De strategie met het beste testresultaat is degene die je moet toepassen bij het promoten van de producten die je verkoopt totdat deze niet meer effectief is.